CommunityManagers.nl

ROI van Communities

Een paar weken geleden publiceerde David Meerman Scott een geweldig audiofragment van een radiointerview met zichzelf. De ROI van premanente inzet van sociale media is niet meetbaar. Punt.

Nou was ik bij de Future of Web 2.0 meetup met Ellen Petry Leanse van Google USA en Adam Wallace van het New Yorkse The Roger Smith Hotel. Het duo, multinational en medium sized hotel, vindt dat je ROI van sociale media inzet wel kunt meten. Je moet een stapje terug doen: waar was ik zonder sociale media en waar zijn we nu?

Groeit onze omzet sneller dan voorheen? Hebben we meer bezoekers op de website? Groeit onze naamsbekendheid? Zo ja, dan doe je het goed. Zo nee, dan moet je je strategie aanpassen. Want, zo was hun visie, sociale media kan voor iedereen werken!

Tegenstrijdige berichten over de ROI van het gebruik van sociale media dus. Lastig… Hoe zit dat met de ROI van je community?

Je eigen community meten?

Honderd procent! Je kunt de ROI van je community voor honderd procent doormeten! Van aanmelding tot after sales. Mooier nog: je kunt segmentatie toepassen aan de hand van surfgedrag en bestedingspatronen. Klanthokjes! Je kunt over en weer testen en uiteindelijk per hokje de conversie van je webshop laten exploderen!

Maar dan moet je wel de mazzel hebben dat je community op een platform draait dat gekoppeld is aan je webshop en website. Eén grote database met alle gegevens van elke klant. Voor de bricks ‘n clicks zou het kassasysteem in de winkel eigenlijk ook gekoppeld moeten zijn. De techniek staat voor niets.

Maar wat als je minder fortuinlijk bent en het moet doen met groepen op LinkedIn, Ning of Mindz? Of Hyves of Facebook pagina’s?
Actiecodes en URL-verwijzingen bieden voldoende data om te achterhalen of een promotionele actie op het web de moeite waard was. Het wordt lastiger al je ‘het bestaan’ van je community moet verantwoorden. Wat is jouw post, het aantal leden of een creërend lid waard?

Je kunt ze een bepaalde financiële waarde toeschrijven. Misschien haal je een natte vinger-KPI met 1.000 followers op je Twitter, maar we weten allemaal dat Katy493 en MakemoneyFast niet veel praktische waarde voor je merk hebben. Tweehonderd leden in je LinkedIn community? Waardeloos als niemand interacteert.

Peilers

Geef de hoop niet op: je kunt alsnog een aardig eindje komen. Benchmark jezelf ten opzichte van de massa.
Definieer
- juiste, meetbare doelstellingen voor je commerciële uitingen binnen de community om de harde ROI te meten
- merkbeleving, merkwaarden en visie
- het percentage actieve gebruikers en reacties per gebruiker of post

En het belangrijkst: definieer groei. Maar doe het niet vooraf: ontdek eerst de organische groei van je community en stel daarna waar je heen wilt. Geen community is dezelfde, dus wie heeft er aanvullingen?!

Als je trouwens een paar uurtjes loos hebt, Amber Naslund heeft al bijna een boek bij elkaar geblogd over het meten van sociale media.

Bas Helderman.

If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!

Tags: , , ,